Vandaag een bijzonder drukke dag achter de rug die begon om 7u.30. Na een busrit van een half uurtje kwamen we aan in een basisschool. In het prachtige gebouw, dat net voor de crisis in IJsland werd gebouwd, stonden energieke leerlingen tussen 6 en 15 jaar oud en enthousiaste leerkrachten ons op te wachten. Alle leerlingen en leerkrachten doen 's morgens de schoenen uit en zetten ze op de daartoe voorziene plaats. De schooldag begon zoals altijd met een gezamenlijke zangstonde. Er werden twee liedjes gezongen. Een eerste lied bejubelde de lente in de vorm van een traditioneel IJslands lied. Vervolgens ging het de poptoer op. Een begeesterende leerkracht begeleidde de leerlingen op een grote vleugelpiano.
Iedere week is er één dag waarop de kinderen buitenonderwijs
krijgen. Op dinsdag is dat het geval voor de 13-14 jarigen. De buitenactiviteiten
sloten aan bij volgende leergebieden:
taal, sport, wiskunde, wereldoriëntatie. In open lucht kregen de kinderen eerst
drie wetenschappelijke proefjes voorgeschoteld. Ze moesten op voorhand nadenken
wat er zou gebeuren en bovendien moest men ook een theorie bedenken. Van deze
activiteiten zullen de leerlingen in de loop van de week verslag uitbrengen en
bespreken in de klas met de vakleerkrachten. De leerlingen werden in groepjes
verdeeld en wij vergezelden er ieder eentje van. Drie activiteiten volgden nog: woorden uit de
fysica maken tijdens een loopactiviteit,
scores van basketspel berekenen en omzetten in procenten en broodjes
bakken.
Na een korte lunch in de refter tussen de kinderen gingen we
op pad. (Toch even de sfeer van de lunch schetsen: weinig toezicht,
zelfstandigheid troef onder de kinderen, leerlingen die zelf afruimen, handige
plooibare tafels en stoelen, enz.)
Waar we in de voormiddag nog vlak naast de school genoten
van buitenonderwijs vonden de activiteiten in de namiddag plaats op een plek
die speciaal aan het water gebouwd werd voor buitenonderwijs. We deden er drie
activiteiten: het maken van de map van Europa met gevonden materialen (stenen,
hout, ...), het bedenken van een buitenactiviteit en uitschrijven ervan in een
les en tenslotte het gebruik van het alfabet op een doek dat je overal outdoor
kan gebruiken.
Deze lange dag van activiteiten en leermomenten sloten we af
met een uitstap naar de regio in het
westen van Reykjavik. Na een bezoek aan de blue lagoon wachtte ons nog een
lekkere kreeftensoep in het vissersdorp Grindavik. Tegen 23u.30 waren we terug
in ons hotel en konden we aan onze blog beginnen werken.
Weetje van de dag:
Wist je dat op IJsland de grens tussen
de Amerikaanse tektonische plaat en de Euraziatische plaat loopt! Wij stonden
vandaag letterlijk op de grens van Amerika en Europa, die ieder jaar twee centimeter
verder uit elkaar groeit.
De kloof tussen het Amerikaanse en de Euraziatische Tektonische Kloof |
Gudmundur |
the Blue Lagoon |
Wat zijn de schooluren in IJsland? Wie organiseert er het onderwijs? Hoeveel verdienen de leerkrachten daar? Met hoeveel zitten ze in de klas? Wat gebeurt er met het bijzonder onderwijs? Ik heb nog vragen hoor ... hou jullie maar klaar. En het landschap blijft prachtig. Enn nytur tìmann sem eftir er. (de juiste accentjes vind ik niet op mijn toetsenbord) Tot gauw.
BeantwoordenVerwijderen