dinsdag 25 maart 2014

Dag 2



Vandaag een bijzonder drukke dag achter de rug die begon om 7u.30. Na een busrit van een half uurtje kwamen we aan in een basisschool. In het prachtige gebouw, dat net voor de crisis in IJsland werd gebouwd, stonden energieke leerlingen tussen 6 en 15 jaar oud en enthousiaste leerkrachten  ons op te wachten. Alle leerlingen en leerkrachten doen 's morgens de schoenen uit en zetten ze op de daartoe voorziene plaats. De schooldag begon zoals altijd met een gezamenlijke zangstonde. Er werden twee liedjes gezongen. Een eerste lied bejubelde de lente in de vorm van een traditioneel IJslands lied. Vervolgens ging het de poptoer op. Een begeesterende leerkracht begeleidde de leerlingen op een grote vleugelpiano.
Iedere week is er één dag waarop de kinderen buitenonderwijs krijgen. Op dinsdag is dat het geval voor de 13-14 jarigen. De buitenactiviteiten sloten aan bij  volgende leergebieden: taal, sport, wiskunde, wereldoriëntatie. In open lucht kregen de kinderen eerst drie wetenschappelijke proefjes voorgeschoteld. Ze moesten op voorhand nadenken wat er zou gebeuren en bovendien moest men ook een theorie bedenken. Van deze activiteiten zullen de leerlingen in de loop van de week verslag uitbrengen en bespreken in de klas met de vakleerkrachten. De leerlingen werden in groepjes verdeeld en wij vergezelden er ieder eentje van.  Drie activiteiten volgden nog: woorden uit de fysica maken tijdens een loopactiviteit,  scores van basketspel berekenen en omzetten in procenten en broodjes bakken.
Na een korte lunch in de refter tussen de kinderen gingen we op pad. (Toch even de sfeer van de lunch schetsen: weinig toezicht, zelfstandigheid troef onder de kinderen, leerlingen die zelf afruimen, handige plooibare tafels en stoelen, enz.)
Waar we in de voormiddag nog vlak naast de school genoten van buitenonderwijs vonden de activiteiten in de namiddag plaats op een plek die speciaal aan het water gebouwd werd voor buitenonderwijs. We deden er drie activiteiten: het maken van de map van Europa met gevonden materialen (stenen, hout, ...), het bedenken van een buitenactiviteit en uitschrijven ervan in een les en tenslotte het gebruik van het alfabet op een doek dat je overal outdoor kan gebruiken.
Deze lange dag van activiteiten en leermomenten sloten we af met  een uitstap naar de regio in het westen van Reykjavik. Na een bezoek aan de blue lagoon wachtte ons nog een lekkere kreeftensoep in het vissersdorp Grindavik. Tegen 23u.30 waren we terug in ons hotel en konden we aan onze blog beginnen werken.

Weetje van de dag: Wist je dat  op IJsland de grens tussen de Amerikaanse tektonische plaat en de Euraziatische plaat loopt! Wij stonden vandaag letterlijk op de grens van Amerika en Europa, die ieder jaar twee centimeter verder uit elkaar groeit. 

De kloof tussen het Amerikaanse en de Euraziatische Tektonische Kloof

Gudmundur

the Blue Lagoon

1 opmerking:

  1. Wat zijn de schooluren in IJsland? Wie organiseert er het onderwijs? Hoeveel verdienen de leerkrachten daar? Met hoeveel zitten ze in de klas? Wat gebeurt er met het bijzonder onderwijs? Ik heb nog vragen hoor ... hou jullie maar klaar. En het landschap blijft prachtig. Enn nytur tìmann sem eftir er. (de juiste accentjes vind ik niet op mijn toetsenbord) Tot gauw.

    BeantwoordenVerwijderen